Saturday, August 27, 2011

Zoom Penang 2011 (part 5)

Hari keempat: (18 Julai 2011) Isnin

Waktu pagi hingga ke petang pada hari keempat dihabiskan bersama keluarga angkat. Pagi itu mak dan ayah membawa kami ke pekan Kulim. Tengaharinya pula, kami dibawa ke rumah kak ngah iaitu anak kedua mak dan ayah. Kami makan tengahari disana. Jaraknya hanyalah lebih kurang lima minit dari rumah kami. Kak ngah mempunyai tujuh orang anak. Fitrah, Barirah, Abrar, Hasanah, Khairiah, Busyra dan Nasrullah. Kesemuanya kami anggap sebagai adik.

Kak ngah bersama anak-anak. Jamuan makan sempena hari lahir Barirah yang ke-15.

Setiap petang mereka pasti akan datang kerumah tok dan tok wan mereka samaada dihantar oleh kak ngah atau mereka datang menaiki motosikal. Fitrah, Barirah, Abrar dan Hasanah sememangnya pandai menunggang motosikal, membuatkan aku cemburu. Namun cemburuku hanya sekejap, atas tunjuk ajar Barirah akhirnya aku berjaya juga menunggang motosikal walaupun perasaan takut masih menyelebungi. Seronoknya tidak terkata saat motosikal yang aku tunggang meluncur laju diatas jalan walaupun hanya jalan kampung. Buat adikku Barirah, terima kasih atas tunjuk ajarmu.

Pada sebelah malam, kami warga Zoom Penang menganjurkan satu forum bertempat di Galeri Pejuang. Forum yang bertajuk Ukhwah Islamiah dan Masyarakat Progresif itu dimoduratorkan oleh saudara Hafiz dan terdiri daripada dua orang ahli panel yang didatangkan khas dari UIAM. Sambutan daripada warga kampung agak menggalakkan sehingga memenuhi dua buah khemah. Alhamdulillah, disamping mengadakan aktiviti khidmat masyarakat, pengisian berbentuk rohaniah juga tidak dilupakan. Itulah keistimewaan yang cuba ditampilkan. tahniah kepada biro dakwah dan training.



No comments: